Wanneer je een WordPress website gaat maken, zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Zo moet je website een optimale gebruikservaring bieden, snel laden en ook nog eens goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Om goed vindbaar te zijn, is het belangrijk dat jouw website zoekmachine geoptimaliseerd is. Maar welke maatregelen moet je dan nemen? Hieronder delen we een handige SEO checklist voor een WordPress website.
1. Check of de URLs geoptimaliseerd zijn
We beginnen bij het begin: het checken van de URLs van je website. Het is belangrijk dat deze geoptimaliseerd zijn zodat Google en gebruikers precies kunnen zien waar de pagina over gaat. Zorg dat je altijd het belangrijkste keyword in de URL verwerkt. Dus heb je bijvoorbeeld een pagina gemaakt over auto’s verkopen? Dan is het belangrijk dat het keyword ‘auto verkopen’ in de URL staat.
2. Worden de headings goed gebruikt?
Op een pagina maak je gebruik van verschillende soorten titels of kopjes, ook wel headings genoemd. Het is belangrijk dat je deze headings op de juiste manier gebruikt. Zo geef je de belangrijkste titel op de pagina een H1 tag en de kopjes hieronder een H2 tag. Google weet op deze manier hoeveel waarde er aan deze kopjes moet worden gehecht.
3. Is er een sitemap aanwezig?
Wanneer je een website gaat maken, is het belangrijk om een sitemap aan te maken. Dit is een overzicht waarin alle pagina’s van de website worden weergegeven. Zorg dat je een sitemap aanmaakt zodat Google de site snel en eenvoudig kan indexeren.
4. Staat er geen dubbele content op de website?
Voor jouw score in zoekmachines is het belangrijk dat er geen dubbele content op de website staat. Zorg ervoor dat iedere pagina unieke content bevat, anders kan het voor Google lastig zijn om te bepalen welke pagina nu het meest relevant is. En dit heeft weer negatieve gevolgen voor jouw score.
5. Zijn er meta titels en meta omschrijvingen ingesteld?
Wanneer je iets zoekt op Google, krijg je zoekresultaten te zien. Deze zoekresultaten bestaan uit een titel, URL en een omschrijving. De titel en omschrijving noemen we ook wel meta titels en meta omschrijvingen. Om beter vindbaar te zijn, geef je iedere pagina een unieke meta titel en meta omschrijving.
6. Heb je een SEO plugin geïnstalleerd?
Om te checken of jouw WordPress website zoekmachine geoptimaliseerd is, kun je een SEO plugin installeren. Een bekende plugin is Yoast SEO. Deze plugin laat zien hoe goed je al bezig bent en welke verbeterpunten er zijn.
Weet je niet zeker of jouw website SEO-proof is? Een WordPress specialist kan je helpen bij het optimaliseren van je website. Zo zorgen jullie er samen voor dat jouw website goed vindbaar is in de zoekmachines.