Het verschil tussen SEO en SEA

Als je je een beetje inleest over online marketing kom je al snel twee termen tegen: SEO en SEA. Deze twee concepten lijken op het eerste gezicht erg vergelijkbaar (het verschilt maar één letter!), maar er zit toch wel een groot verschil in. Hier zullen we je een korte introductie geven in de twee termen, gevolgd door waarom deze concepten belangrijk kunnen zijn voor jouw bedrijf. Ben jij al bekend met SEO en SEA?

Search Engine Optimization (SEO)

Je hebt je misschien al eens afgevraagd waar Google de zoekresultaten baseert. De formule is niet heel duidelijk, omdat het bedrijf niet transparant is over deze zaak. Toch hebben we wel een redelijk idee van de dingen waar het bedrijf naar kijkt. Google vindt goede websites belangrijk, dus websites die de informatie geven of de doelen bereiken die ze beloven. Ook weten we dat Google de voorkeur geeft aan bedrijven waarvan de link vaak vermeld staan op andere websites. Je kunt ervoor zorgen dat jouw links over het internet verspreid worden door daar zogenaamde ‘linkbuilders’ voor in te huren. Dit kan je helpen om hoger in de Google resultaten te komen en zal je uiteindelijk waarschijnlijk nieuwe klandizie opleveren. SEO kun je perfect laten uitbesteden bij bijvoorbeeld SEO Breda

Search Engine Advertising (SEA) 

Je kunt op Google ook reclame maken. Google toont deze advertenties dan aan mensen die op zoek zijn naar relevante zaken. Als tuinbedrijf kun je bijvoorbeeld advertenties kopen die getoond worden aan mensen die zoeken op ‘tuinmeubilair’ of ‘tuintegels’. Deze advertenties worden geplaatst via AdWords. Je kunt online cursussen volgen over hoe je dit programma optimaal kunt gebruiken, maar je kunt ook een Adwords specialist of online marketingbureau inhuren.

Het belang voor jouw bedrijf

Waarom is het belangrijk voor jou om bekend te worden met deze concepten? Eigenlijk heel simpel… Omdat het je bedrijf kan helpen groeien! Wat het doel van je bedrijf ook is (meer mensen trekken, meer producten verkopen of mensen laten doneren) klanten moeten je eerst kunnen vinden voordat ze je kunnen helpen je doelen te behalen. Omdat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste pagina zoekresultaten (90% van alle zoekers komt op een van deze websites terecht), is het belangrijk om deel uit te maken van deze elitegroep. Zowel SEO als SEA kunnen je daarbij helpen.

Facebook
Twitter
Pinterest