Wanneer we een bepaald product gebruiken, dan weten we natuurlijk als geen ander waar het product van gemaakt is, waarvoor het bedoelt is en niet geheel onbelangrijk, waar het product en vooral ook het merk voor staat. Eén van de bekendste bedrijven die een ster is in branding, is natuurlijk het welbekende restaurant met de gele/gouden bogen. Wanneer je deze letter op afstand ziet, weet direct iedereen waar het over gaat, wat je er kunt krijgen en wat je ervan mag verwachten. Maar waarom is goede branding nu eigenlijk zo belangrijk voor je bedrijf?
Verbinding
Ook als kleine ondernemer heb je de mogelijkheid om aan branding te doen. Uiteraard is een goede website belangrijk, maar wat dacht je van een persoonlijke boodschap en inpakpapier met eigen logo. Op deze manier zorg je er namelijk voor de naam en ook het logo van je bedrijf onder de aandacht blijft en dat het bij steeds meer mensen blijft hangen. Niet voor niets is het logo voor alle grote merken enorm belangrijk in de propositie als het gaat om naamsbekendheid. Je kunt namelijk wel een prachtig verhaal hebben, maar een logo spreekt mensen direct aan en heeft iets herkenbaars.
Voeg waarde toe
Je merk is als het ware een soort van troef. Deze troef, dus je merk, wordt bij je doelgroep en ook het grotere publiek gepresenteerd en vertelt voor het grootste deel iets over je bedrijf. Op het moment dat jij je bedrijfslogo en ook naam goed in de markt weet te zetten en waarde weet toe te voegen, is de kans vele malen groter dat je succesvol wordt, dan wanneer je dit niet doet. Begin daarom bijvoorbeeld met drukwerk met je eigen logo. Zo kun je bij iedere bestelling een kaartje doen met persoonlijke boodschap en jouw logo, zodat mensen dit logo zich blijven herinneren en koppelen aan die leuke persoonlijke boodschap.
Verkoop
Als we kijken naar de grootste bedrijven ter wereld, dan zien we dat ze allemaal één ding met elkaar gemeen hebben. We hebben het dan uiteraard over Apple, Tesla, Nike en zo kunnen we er nog wel tientallen opnoemen. Deze bedrijven hebben allemaal één ding met elkaar gemeen en dat is dat ze een ijzersterke branding hebben. Wie denkt aan Apple, denkt aan een strak design en wie denkt aan Tesla, die weet direct dat het over één van de meest geavanceerde elektrische auto’s gaat. Dus als we het hebben over marketing van het allerhoogste niveau, dan is dit het perfecte voorbeeld.