Home » Online marketing blog » Je klanten en contacten bereiken op Facebook
Pieter ten Cate

Je klanten en contacten bereiken op Facebook

Door Pieter ten Cate | 22 oktober 2012


Suni


Actieve deelname en hoge interactie opwekken is één van de grootste uitdagingen op het gebied van sociale media. Niet alleen is het vaak erg demotiverend voor marketing en communicatie afdelingen wanneer doorgaans de hoeveelheid reacties en het aantal like’s tegenvallen, ook is dit een teken dat het geposte bericht niet goed genoeg was opgezet om het beoogde doel te behalen. De vraag is nu; waar moet een post op Facebook aan voldoen om wel genoeg like’s op te leveren?

Om een succesvolle Facebook post te plaatsen, dient het bericht in te spelen op het gevoel van de lezer en daarbij positieve emoties op te roepen. Mensen op Facebook dienen te worden aangezet tot het overgaan tot een actie door middel van het plaatsen van een like, share of comment. De gemiddelde lezer komt niet in beweging voor een bericht die “op zich wel interessant” is.

Vraag je collega’s en werknemers als test panel.

Bij het opstellen van een Facebook actie of bericht is het belangrijk om te testen of het bericht wel voldoende emotie oproept bij de lezer. Ga bijvoorbeeld bij jezelf na of het bericht wat met je doet, en vergeet ook vooral niet om directe collega’s te vragen om hun mening. Wanneer de reactie gematigd is zal deze niet scoren. Mensen hebben de behoefte om dingen te delen die ze grappig of noemenswaardig vinden, of iets dat ze dichter bij een groep brengt bij welke ze horen of willen horen. Berichten dienen altijd positief van aard te zijn. Mensen willen doorgaans graag een bericht lezen dat ze betrekt bij het geheel, en niet té informatief gesteld is. Het wordt per slot van rekening niet voor niets social media genoemd. Iedere mening telt en verdient het om gehoord te worden. Nodig hier dan ook toe uit en zorg dat je bedrijf hier op een creatieve manier onderdeel van is.

Naast deze sprankelende en betrekkende type posts blijven de oude vertrouwde “doe mee en win” acties het ook nog altijd goed doen. Plotseling wil iedereen je liken en wordt je post veel gedeeld. Hoewel dit soort acties vaak tijdelijk zijn en niet per definitie constante exposure of community opbouwen, zijn dit soort acties zeer geschikt voor het uitbreiden van het bereik van het bedrijf op Facebook. Veel bedrijven geven klanten de kans iets te winnen in ruil voor een like voor hun bedrijfspagina. Dit is een transactie die uiteraard wat minder verheffend is dan bovenstaande drie emoties. Maar zeker een factor om rekening mee te houden.

Het belang van Facebook like's?

Het behalen van likes is enkel een klein onderdeel van een volledige social content strategie. Binnen het geheel van het uitsturen van berichten valt namelijk ook vermeldingen van serieuzere en meer functionele berichten over storingen en weerleggingen van persberichten. Dit is een extra service kanaal welke het bedrijf kan benutten, zonder dat deze meldingen gericht hoeven te zijn op het behalen van like’s.

Het is in alle activiteit op social media belangrijk dat je als bedrijf je gedraagt zoals je bent, en niet om het hip zijn bij de tijdse berichten gaat plaatsen welke niet van doen hebben met je bedrijf of product. Het behalen van like’s is belangrijk bij het creëren van naams- en productbekendheid. Daarnaast biedt het mogelijkheden om je website te promoten en meer bezoekers hierheen te halen.

Leuk dat je onze blog gelezen heb, like nu ook onze Facebookpagina!

Door Pieter ten Cate | 22 oktober 2012


Reacties:

Er is nog geen commentaar geplaatst.

Blog categorieën

strategie (6)
basics (13)
zoekmachines (17)
anatomie (2)
case (3)
links (2)
online marketing (6)
404 (1)
analytics (2)
spam (1)
(1)
copy, zoekmachines (1)
domeinen (2)
doorverwijzingen (1)
robots.txt (1)
flash (1)
basics (1)
Social media (4)
google adwords (1)

Laatste blog items

Een Google account toegang verlenen tot uw Analytics account
Een Google account toegang verlenen tot uw Analytics account
Het is vaak verstandig om de inzage in het Google Analytics account van uw website te beperken tot degene die hiervoor toestemming krijgen door u als...
Je klanten en contacten bereiken op Facebook
Je klanten en contacten bereiken op Facebook
Het genereren van like's op Facebook blijkt een uitdaging. Lees meer over hoe u posts zo kunt opzetten dat ze like's genereren voor uw bedrijf en uw website
Uw AdWords account koppelen met een Google klantencentrum
Uw AdWords account koppelen met een Google klantencentrum
Het koppelen van een AdWords-account aan een klantencentrum stelt de eigenaar van het klantencentrum in staat om uw campagne te beoordelen of te beheren zonder de noodzaak voor u om uw eigen login-gegevens te delen met een externe partij.

Meest gelezen

Facebook groepen of fanpagina?
Facebook groepen of fanpagina?
Op Facebook is het mogelijk om een groep- of een fanpagina aan te maken, de pagina’s lijken erg op elkaar maar wat zijn eigenlijk de verschillen?
Zoekwoord analyse in 8 stappen
Zoekwoord analyse in 8 stappen
Een zoekwoordanalyse is essentieel voor een effectieve optimalisatie van de website voor zoekmachines. Hier leest u hoe u dit kunt doen in 8 eenvoudige stappen
Google Analytics: Bijhouden van gebeurtenissen op uw website
Google Analytics: Bijhouden van gebeurtenissen op uw website
Het bijhouden van gebeurtenissen vertelt u meer over het surfgedrag van bezoekers. In deze blogpost ziet u hoe en waarom dit nuttig is.

Producten & Services
MailManager
Gratis SEO tools
Contact
Bys Online Marketing
t. +31 50 588 54 54
f. +31 50 588 54 69
info@bysonlinemarketing.nl
Vind ons ook op Google+